Na akkor most megszólal a magántanuló – Szurma András a digitális oktatásról

Orbán Viktor miniszterelnök, koronavírus miatti, március 13.-ai (péntek esti) bejelentése óta, szinte az egész ország pánikol, mind a diákok, mind a tanárok körében, a digitális oktatásra való hirtelen átállás miatt. Szurma András vagyok 11.osztályos tanuló, egy éve magántanulóként folytatom tanulmányaimat, ezt a cikket pedig, a Stardesign Hungary csapatával (illetve a Stardesign Magazin szerkesztőinek közreműködésével, amit ugyan nem így terveztünk indítani… ) azért hoztunk létre, hogy személyes tapasztalataim alapján, a diákok számára ,,kis megnyugvást” tudjak biztosítani, illetve esetlegesen tanároknak is tudjak segíteni.

A cikk a személyes tapasztalataim, véleményem alapján íródott, az otthoni tanulás folyamatáról, esetleges nehézségeiről! A kérdéseket, a diákok/ a ti leggyakoribb kérdéseitek alapján válogattuk össze, és válaszoltam meg! A cikk témájának fő célközönsége, a középiskolás korosztály! (illetve általános iskola 7. és 8. osztály)

Rengeteg ismerősöm, követőm fordult hozzám azzal a kérdéssel, hogy mi lesz? Hogyan csináltam én év közben? Mik az otthoni tanulási módszereim? Hogyan tudtam a tanárokkal együttműködni, és az osztállyal lépést tartani otthonról? Ezért első körben biztosítanék mindenkit arról, hogy általános és középiskolában, az otthoni tanulás, egyáltalán nem lehetetlen, sőt, nehéznek sem mondanám… Mindennek a kulcsa, a tanárok részéről a megfelelő rugalmasság és hivatástudat, a diákok részéről pedig a megfelelő szorgalom és időbeosztás… A következőkben az eddigi kérdések alapján, részletezni fogom tantárgyanként, az adott tantárggyal való gondolatokat/tapasztalatokat.

 

Melyek azok a tantárgyak, amiket könnyen tud a diák, otthonról is tanulni?

Úgy gondolom kellő szorgalommal, a történelem, biológia, földrajz, nem okozhat gondot. Ezeket a tantárgyakat én mindig is otthonról könyvből tanultam, ugyanis, az órákon túl lassúnak találtam a tempót és sosem figyeltem… A történelem gyakorlatilag olyan, mintha mesét tanulnánk, nem kell rajta sokat gondolkozni, a tanulók az összefüggésekre, a könyv alapján magától is rá tudnak jönni, sok ész nem kell hozzá, csak szorgalom… A biológia és a földrajz szintén hasonlóképpen… Illetve ezen kívül itt van az informatika. Általános és középiskolában az office csomag a tanmenet meghatározó eleme. Első körben, úgy gondolom egy informatika tanártól mindenképp elvárt, hogy az anyagot, speciális módszerekkel, neten keresztül is át tudja adni a diák számára, ha ez mégsem kivitelezhető, akkor Youtube tutorial videók alapján egyszerű a tanulás… Az általános iskolás diákoknak tudtommal nem felvételi tantárgy, ezért nem múlik az informatika fél éves kihagyásán semmi sem… Az érettségi előtt álló diákok pedig feltételezhetően már leleményesek és rugalmasak annyira, hogy az adott tananyagot oktatóvideók alapján meg tudják tanulni, esetleges tanári közreműködéssel, különböző portálokon. (nekem személy szerint, tanári segítségre informatika terén még nem volt szükségem, mindent a neten megtaláltam)

 

 

Melyek azok a tantárgyak, amikhez már tanári közreműködést is igényeltem?

Szerintem, az idegen nyelvek (angol és német), illetve a magyar (irodalom, nyelvtan) sem okozhatnak különösebb gondot, erre a pár hónapos időszakra. Az idegen nyelveket, különböző gyakorló oldalak segítségével, könnyen lehet gyakorolni, és live videókban, csoportos videó hívásokkal a tanár könnyen tud magyarázni, miközben a diákok akár kérdezni is tudnak (kommentben, vagy akár élőben).

 

 

Melyik tantárgy okozhat gondot?

A matek, fizika és a kémia. Matekból és fizikából szinte mindig bejártam, órát látogattam, ugyanis ezeket a tantárgyakat nem gondolom könyvből tanulhatónak… Logikus gondolkodásmódot igényelnek, ezt a logikát pedig a tanár élőben, többfajta módon is át tudja adni, hogy a diák megértse. Ehhez a két tantárgyhoz a munkámból vett ötletet tudnék javasolni… Rengetegszer működöm közre forgatásokon, videochat szerűen. A tanítás mindenképpen lassulni fog, de úgy gondolom, ha a tanár egy laptopot használva, csoportos videochaten, ugyan úgy megtartja az órát a táblánál, mint ahogyan szokta, akkor a matematika és a fizika sem okozhat különösebb gondot… Ugyanis a live videók során, mint említettem, a diák tud kérdezni kommentelve, vagy akár élőben is. Igaz, ehhez nagy fegyelem kell, és itt valóban, amikor a tanár beszél, még suttogni sem szabad. A kémia esetében hasonlóan vélekedek…

Vannak tantárgyak amik teljes fölöslegesek, ilyen a rajz, technika, média, etika stb… Ezek erőltetett tantárgyak, ha nem akar a gyerek ,úgyse énekel vagy rajzol, ha érdekli, csinálja magától is, ezeket tökmindegy hogyan oldják meg… Nem is nagyon kell megoldani rajtuk semmit…

 

 

És most akkor folytatom a többi kérdéssel…

 

 

Mi van akkor, ha a diák lemarad az óráról?

Ezek az élő videók általában utólag megoszthatók/visszanézhetők.

 

 

Mi a helyzet a faktosokkal/különórákkal?

Nem vagyok faktos, a fakultáción, mint tudjuk, a diákok, magasabb szinten tanulják az adott tantárgyat. Általános iskolásokat ez a probléma nem érinti, ugyanis felvételi utáni időszakban vagyunk, a 7.-eseknek van még egy éve, a 8.osoknak meg már mindegy…

A gimnazistáknak, biztos vagyok benne, hogy ez a rész lesz a legnehezebb, de ezt a pár hónapos időszakot, úgy gondolom, hogy a kellő munkát belefektetve, át lehet vészelni… A fakultáció megoldására én, biztosan rengeteg élő videót – előre felvett oktató anyagokat használnék fel és ,,összekaparásznék mindent, amit tudnék”.

 

 

Mennyire vagyunk bajban? Mit kéne a tanároknak tenni?


Egy mai diák, tudja kezelni az internetes eszközöket, ő egyáltalán nem lesz kapcsolat-tartás terén gondban… (a nagyon kis osztályosoknál nyilván szülői közreműködés lesz szükséges, de egy 4.-es diák biztosan tud már mindent kezelni) A tanárokkal való kapcsolattartás, nem okozhat különösebb gondot. Az tanárok részéről, nagy mértékű social-media jelenlét kell, ugyanis a diákokkal való folyamatos kapcsolat tartás alap követelmény már most is… Egy mai tanárnak kell annyira rugalmasnak lennie, hogy valamilyen online felületen a diákokkal tudjon kapcsolatot tartani, úgy gondolom, aki a mai világban tanár, annál elvárt ez a fajta rugalmasság, hogy legalább egy Facebook-ot tudjon kezelni, és legyen hozzá eszköze… Aki ezt a cikket el fogja olvasni, annak ez nem okozhat gondot… Több facebook csoport is van már, amikben tanárok ezrei dobálják össze az ötleteiket, úgy látom elég leleményesen.

 

 

Lehet, majd puskázni?

Igen, könnyen lehet majd puskázni. A középiskolás diákoknál a becsületesség fog döntő szerepet játszani. Aki becsületesen írja meg a dolgozatok, az valódi visszajelzést kap majd a tudásáról, aki pedig ,,csal”, az vessen magára… Általános iskolásoknál vannak olyan módszerek (mint például a Kahoot), ahol a diáknak nincs ideje csalni, ugyanis mire rákeresne az adott válaszra, és megtalálná, addigra lejárna az idő.

 

 

Összefoglalva:

Az év során, a tanáraimmal egyáltalán nem kommunikáltam annyit, mint ami az elkövetkezendő időszakban történni fog, mégis könnyen ment a tanulás (jó tanulmányi átlaggal egyébként). Social-media felületeken kommunikáltam velük, ott küldték folyamatosan az anyagot, így lépést tudtam tartani az osztállyal, és önszorgalommal, megfelelően meg tudtam tanulni az anyagot… Kérdéseim esetén, emailben, illetve chatben kommunikálunk különböző platformokon, szükség esetén, rövid 1-2perces oktató videókat is küldtek. Ez alapján gimnáziumban, 11.osztályban, könnyen tudtam otthonról tanulni (vagy akár kocsiból, esetlegesen még stúdiókból is). Az internet egy hatalmas segítő eszköz, rengeteg oktató anyag van a neten, és ma már az élő videók is könnyen megoldhatóak. Én egyébként személy szerint minden gimnazistának osztályozó vizsgát javasolnék…  Hogy miért? Mert sokkal jobban felkészít az érettségire, ugyanis nem egy-két leckés anyagokat, hanem egész éves anyagot kell fejben tartani, ezért a tanulás sokkal hatékonyabb…

A médiában való tevékenykedésem miatt lettem magántanuló, gyakorlatilag minden nap megjelenésem van valahol, azt hittem, ez így nagyon nehéz lesz, de mégis amióta az vagyok, az életem sokkal könnyebbé vált, sokkal jobban be tudom osztani az időmet, a saját tempómban tudok haladni és sokkal alaposabban, hosszabb távra tudom megtanulni a tananyagot, mint az iskolába bejárva… Nem magántanulóságra akarom buzdítani az országot, hanem ezzel azt akartam kifejezni, hogy nem feltétlenül olyan tragikus ez az otthonról tanulás, pláne erre a pár hónapos rövid időszakra, mint amilyennek először látszik.

Írta: Stardesign Magazin szerkesztőség
A szöveg, és a cikk szabadon felhasználható!